L21 #2 trulpen (X+4) vs Pejon_88 (A) P2V

• Då får vi se vart det här landar?

• '23 '22

@trulpen Spänt läge minst sagt ;)

• '23 '22

TripleA Turn Summary: Americans round 6

TripleA Turn Summary for game: WW2 Path to Victory, version: 6.1.0

Game History

Round: 6

Purchase Units - Americans
            Americans buy 1 carrier, 1 destroyer, 3 fighters, 1 infantry, 1 marine and 2 submarines; Remaining resources: 0 PUs; 

Combat Move - Americans
            1 bomber moved from United Kingdom to 128 Sea Zone
            1 destroyer and 1 submarine moved from 113 Sea Zone to 128 Sea Zone
            1 submarine moved from 27 Sea Zone to 32 Sea Zone
            1 destroyer moved from 27 Sea Zone to 31 Sea Zone
            2 fighters moved from 26 Sea Zone to 32 Sea Zone
            1 fighter and 1 tactical_bomber moved from 27 Sea Zone to 32 Sea Zone
            1 fighter moved from 27 Sea Zone to 31 Sea Zone
            2 fighters and 1 tactical_bomber moved from Western United States to 31 Sea Zone
            1 infantry moved from Midway to 26 Sea Zone
            1 infantry and 1 transport moved from 26 Sea Zone to 18 Sea Zone
            1 infantry moved from 18 Sea Zone to Iwo Jima

Combat - Americans
            Battle in Iwo Jima
            Battle in 128 Sea Zone
                Americans attack with 1 bomber, 1 destroyer and 1 submarine
                Germans defend with 1 submarine
                    Americans roll dice for 1 submarine in 128 Sea Zone, round 2 : 1/1 hits, 0,33 expected hits
                    1 submarine owned by the Germans lost in 128 Sea Zone
                Americans win, taking Iwo Jima from Japanese, taking 128 Sea Zone from Neutral with 1 bomber, 1 destroyer and 1 submarine remaining. Battle score for attacker is 6
                Casualties for Germans: 1 submarine
            Battle in 31 Sea Zone
                Americans attack with 1 destroyer, 3 fighters and 1 tactical_bomber
                Japanese defend with 1 destroyer
                    Americans roll dice for 1 destroyer, 3 fighters and 1 tactical_bomber in 31 Sea Zone, round 2 : 4/5 hits, 2,50 expected hits
                    Japanese roll dice for 1 destroyer in 31 Sea Zone, round 2 : 0/1 hits, 0,33 expected hits
                    1 destroyer owned by the Japanese lost in 31 Sea Zone
                Americans win with 1 destroyer, 3 fighters and 1 tactical_bomber remaining. Battle score for attacker is 8
                Casualties for Japanese: 1 destroyer
            Battle in 32 Sea Zone
                Americans attack with 3 fighters, 1 submarine and 1 tactical_bomber
                Japanese defend with 1 destroyer
                    Americans roll dice for 1 submarine in 32 Sea Zone, round 2 : 0/1 hits, 0,33 expected hits
                    Americans roll dice for 3 fighters and 1 tactical_bomber in 32 Sea Zone, round 2 : 2/4 hits, 2,17 expected hits
                    Japanese roll dice for 1 destroyer in 32 Sea Zone, round 2 : 1/1 hits, 0,33 expected hits
                    1 submarine owned by the Americans and 1 destroyer owned by the Japanese lost in 32 Sea Zone
                Americans win with 3 fighters and 1 tactical_bomber remaining. Battle score for attacker is 2
                Casualties for Americans: 1 submarine
                Casualties for Japanese: 1 destroyer

Non Combat Move - Americans
            1 artillery and 1 infantry moved from Midway to 26 Sea Zone
            1 artillery, 2 carriers, 2 destroyers, 1 infantry and 1 transport moved from 26 Sea Zone to 27 Sea Zone
            3 fighters and 1 tactical_bomber moved from 32 Sea Zone to 27 Sea Zone
            3 fighters and 1 tactical_bomber moved from 31 Sea Zone to 27 Sea Zone
            1 aaGun and 1 infantry moved from Western United States to 11 Sea Zone
            1 aaGun, 1 carrier, 1 destroyer, 1 infantry, 2 submarines and 1 transport moved from 11 Sea Zone to 27 Sea Zone
            1 aaGun, 1 artillery and 2 infantry moved from 27 Sea Zone to Hawaiian Islands
            1 transport moved from 12 Sea Zone to 11 Sea Zone
            1 mech_infantry moved from Southeast Mexico to Eastern United States
            2 aaGuns and 1 infantry moved from Southeast Mexico to Central United States
            1 bomber moved from 128 Sea Zone to United Kingdom
            1 destroyer and 1 transport moved from 112 Sea Zone to 113 Sea Zone
            3 fighters moved from 113 Sea Zone to United Kingdom

Place Units - Americans
            1 infantry and 1 marine placed in Western United States
            3 fighters placed in Eastern United States
            1 destroyer placed in 104 Sea Zone
            1 carrier and 2 submarines placed in 11 Sea Zone

Turn Complete - Americans
            Americans collect 51 PUs; end with 51 PUs
            Objective Americans 1 Homeland: Americans met a national objective for an additional 10 PUs; end with 61 PUs
            Objective Americans 3 Defense Obligations: Americans met a national objective for an additional 5 PUs; end with 66 PUs
            Objective Americans 2 Outer Territories: Americans met a national objective for an additional 5 PUs; end with 71 PUs

Combat Hit Differential Summary :

Americans regular : 1,67
    Japanese regular : 0,33

Savegame

• '23 '22

TripleA Turn Summary: Chinese round 6

TripleA Turn Summary for game: WW2 Path to Victory, version: 6.1.0

Game History

Purchase Units - Chinese
            Trigger Chinese Loses Burma Road: Chinese has their production frontier changed to: productionChinese_Burma_Road_Closed
            Chinese buy 1 infantry; Remaining resources: 2 PUs; 

Combat Move - Chinese
            1 fighter and 1 infantry moved from Northern Sinkiang to Kansu

Combat - Chinese
            Battle in Kansu
                Chinese attack with 1 fighter and 1 infantry
                Japanese defend with 1 infantry
                    Chinese roll dice for 1 fighter and 1 infantry in Kansu, round 2 : 1/2 hits, 0,67 expected hits
                    Japanese roll dice for 1 infantry in Kansu, round 2 : 0/1 hits, 0,33 expected hits
                    1 infantry owned by the Japanese lost in Kansu
                Chinese win, taking Kansu from Japanese with 1 fighter and 1 infantry remaining. Battle score for attacker is 3
                Casualties for Japanese: 1 infantry

Non Combat Move - Chinese
            1 fighter moved from Kansu to Northern Sinkiang

Place Units - Chinese
            1 infantry placed in Western Sinkiang

Turn Complete - Chinese
            Chinese collect 4 PUs; end with 6 PUs

Chinese regular : 0,33
    Japanese regular : -0,33

Savegame

• '23 '22

TripleA Manual Gamesave Post: British round 6

TripleA Manual Gamesave Post for game: WW2 Path to Victory, version: 6.1.0

Game History

Combat Move - British
            1 bomber and 2 fighters moved from United Kingdom to 115 Sea Zone
            1 carrier, 1 cruiser, 3 destroyers, 3 fighters and 3 submarines moved from 113 Sea Zone to 115 Sea Zone
            4 fighters and 2 tactical_bombers moved from Leningrad to 115 Sea Zone
            1 infantry moved from Shan State to Malaya
                  UK_Pacific take Malaya from Japanese
            1 infantry moved from Shan State to Siam
                  UK_Pacific take Siam from Japanese
            1 artillery and 2 infantry moved from Shan State to French Indo China
            1 artillery and 2 infantry moved from Burma to Yunnan
            10 infantry moved from Shan State to Yunnan
            1 armour and 2 mech_infantrys moved from Anglo-Egyptian Sudan to French Central Africa
            1 infantry moved from Alexandria to Tobruk
                  British take Tobruk from Italians
            2 infantry moved from Egypt to 83 Sea Zone
            2 infantry and 1 transport moved from 83 Sea Zone to 101 Sea Zone
            2 infantry moved from 101 Sea Zone to Greece
            1 artillery and 1 infantry moved from Trans-Jordan to 83 Sea Zone
            1 artillery, 1 infantry and 1 transport moved from 83 Sea Zone to 101 Sea Zone
            1 artillery and 1 infantry moved from 101 Sea Zone to Cyprus
            1 infantry moved from Trans-Jordan to 83 Sea Zone
            1 infantry and 1 transport moved from 83 Sea Zone to 100 Sea Zone
            1 infantry moved from Alexandria to 100 Sea Zone
            2 infantry and 1 transport moved from 100 Sea Zone to 101 Sea Zone
            2 infantry moved from 101 Sea Zone to Crete
            1 battleship and 1 cruiser moved from 83 Sea Zone to 101 Sea Zone

Savegame

• '23 '22

Scramble SZ115?

• @pejon_88 said in L21 #2 trulpen (X+4) vs Pejon_88 (A) P2V:

Scramble SZ115?

Sitter på en dålig dator, så kan ha fel, men tycker att det ser ut som att du gjort ett otillåtet drag.

Du har 6 plan som åker från Leningrad.

3 kan landa på befintliga hangarskepp i z113, men det är inte tillåtet för plan som attackerar att landa på nybyggda hangarskepp om det är ända platsen de kan landa på.

• '23 '22

@trulpen Det stämmer, har koll på den regeln. Som du kanske såg landade jag så båda US carriers var tomma, sedan fick jag hjärnsläpp och editerade dit en US fig. Den landar åter i London så det finns 6 tomma platser, fyra på US och två på den attackerande brittiska. Samtliga andra plan kan landa i London. Samma attack fast en ytterligare plats tom.

Vill du scramble och om möjligt OOL?

@trulpen Det stämmer, har koll på den regeln. Som du kanske såg landade jag så båda US carriers var tomma, sedan fick jag hjärnsläpp och editerade dit en US fig. Den landar åter i London så det finns 6 tomma platser, fyra på US och två på den attackerande brittiska. Samtliga andra plan kan landa i London. Samma attack fast en ytterligare plats tom.

Vill du scramble och om möjligt OOL?

Då har vi båda fuckat up med andra ord. Jag spelar så illa. Får skylla på sjukdomen.

Hur som helst så har du commitat attacken, så högst 5 brittiska plan kan anfalla från Leningrad. Jag kan däremot tillåta att du avbryter attacken. Om du gör det får du även flytta amerikansk flotta från z113, om du vill.

• '23 '22

@trulpen vad har du gjort för fucka upp förutom att missa min brittiska AC menar du?

Finns inte på kartan att jag inte får göra attacken enligt planerat. Du är ju King of edits och har fått korrigera betydligt grövre saker än så mot samtliga motståndare. Ett exempel jag har i ett våra partier var när du tilläts ändra tyska flyg efter slagna tärningar för att kunna landa de på annat håll.

• '23 '22

Plus att det är inte ens en 100% attack. Är mycket av en chansning i vilket fall.

• '23 '22

Dessutom skulle spelet sagt till att det var otillåtet antal flyg från Leningrad när det låg en fig på US AC men av någon anledning gjorde den inte det…

• '23 '22

b1db45ce-12db-4b87-b04a-22e9129a73f2-image.png

Ok, jag hittade problemet som bevis på att spelet inte visade korrekt enligt min kommentar ovan. Om man gör edit innan spelande nations runda, alltså på kinesernas tur och inte britternas visar spelet korrekt… Det jag gjorde var att editera under Purchase Units Phase för britterna och då registerar inte spelet detta.

Se skärmdump som visar hur det ser ut när man försöker anfalla med fler plan än tillåtet då edit gjorts under tidigare nations runda (kineserna).

• '23 '22

Spelet tillåter då inte att jag tar med alla plan från Leningrad eftersom de alla inte kan landa.

Så jag ber dig igen om scramble orders och OOL.

Tack!

• '23 '22

@trulpen har du funderat ut hut du vill göra? Editerar tillbaka figgen till London innan jag kastar tärningar.

• '23 '22

@trulpen bump #1. Gått 5 dagar. Behöver veta scramble och OOL.

vad har du gjort för fucka upp förutom att missa min brittiska AC menar du?

Snarare missat 6 plan från Leningrad. Tyckte jag var stensäker.

Finns inte på kartan att jag inte får göra attacken enligt planerat. Du är ju King of edits och har fått korrigera betydligt grövre saker än så mot samtliga motståndare. Ett exempel jag har i ett våra partier var när du tilläts ändra tyska flyg efter slagna tärningar för att kunna landa de på annat håll.

Det är jag. Det har jag, men har också neckats betydligt mindre saker än så.

Det var väl en situation när Axis ändå var på fallrepet. Ungefär som i det här partiet. G har redan gått i stå mot R i starten, så det är typ kört.

Du får använda 5 plan från Leningrad. UK har fortfarande odds, men typ 60 % istället för 80 % om scramble.

• '23 '22

@trulpen ok, men i detta fall är all diskussion egentligen ovidkommande eftersom jag bevisade att spelet var buggat och inte visade korrekt. Om det hade visat korrekt så hade jag uppmärksammat felet och helt enkelt korrigerat innan du fick posten.

Det går även att hävda att min Edit av US fig till flottan var otillåten då det skedde efter annan nation spelat, dvs. Kina och sedan den editen har inget skett förutom en otillåten CM pga buggat spel.

• '23 '22

@pejon_88 utöver detta gjorde jag draget på kvällen och kom på problemet med den blockande figgen, men han inte innan du svarat ändra tillbaka. Detta kan jag dock givetvis inte bevisa 😊

• '23 '22

@pejon_88 Gjorde tydligen draget 21.35 och lade mig efteråt. Du hade redan svart 10.44 ser det ut som. Såg svaret först på morgonen.

Suggested Topics

• 92
  • 165
  • 42
  • 119
  • 217
  • 105
  • 4.1k
  • 2.7k
Axis & Allies Boardgaming Custom Painted Miniatures

39

17.8k